گزارش/ اشتغال اولین نیاز معلول

[vc_row][vc_column][vc_column_text]در سالروز جهانی کارگر، دومین جشنواره کشوری تجلیل از توان‌یابان نمونه و حامیان اشتغال با هدف بررسی اجرای قوانین، اشتغال معلولان، ایجاد بهداشت روانی و امنیت اجتماعی معلولان و با حضور بیش از یکصد معلول در سالن همایش‌های مجتمع آموزشی –نیکوکاری رعد برگزار شد.

مجلس مشورتی معلولان تشکیل می‌شود
در این همایش ،رئیس فراکسیون حمایت از معلولان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جمعیت همه جوامع را معلولان تشکیل می‌دهند گفت: من در کسوت خدمت‌گزار شما می‌گویم که تلاش و حرکت موثر و ملموس برای جامعه معلولان از چند سال پیش سرعت بیشتری به خود گرفته و خوشحالم که این گروه توانسته‌اند در بخش‌هایی از پیشرفت‌های جامعه سهیم باشند.

فاطمه آلیا تأکید کرد:دیگر زمان انجام کارهایی که با دست و قدرت جسمانی امکان پذیر است گذشته و در حال حاضر قدرت اندشه و فکر و تدبیر حرف اول را می‌زند و معلولان که در همایش سال گذشته قرار شد با نام توان‌یاب از آنها یاد شود نشان داده اند که می توانند در امور فکری و مدیریتی موثر باشند.

بهزیستی /   اشتغال اولین نیاز معلول

وی در مورد تشکیل مجلس مشورتی معلولان نیز گفت:سال گذشته پیشنهاد تشکیل مجلس مشورتی ارائه شد ولی تا امروز تشکیل نشده ولی امروز قرار می‌گذاریم که توان‌یابان اتاق فکری تشکیل دهند و ما یک مجلس مشورتی داشته باشیم.

آلیا با اشاره به قانون جامع معلولان مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی گفت:امروز با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای روز لازم است این قانون بازنگری شود و این مورد با همکاری وزارت رفاه و مرکز پژوهش‌های مجلس در دست اقدام است.

این نماینده مجلس در مورد بیمه معلولان گفت:باید به این حرکت سرعت ببخشیم و برای صندوق بیکاری معلولان قدم‌های محکمی برداریم به طوری که این صندوق با رویکرد حمایت‌های مالی کار نکند بلکه در بخش کارآفرینی برای معلولان قدم بردارد البته مجلس نهم، اولین مجلسی است که در تشکیل فراکسیون حمایت از حقوق معلولان پیشقدم بود.

آلیا به بودجه سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود:بودجه بهزیستی در مجلس هفتم و هشتم خوب است البته عالی نیست ولی نسبت به ۸-۷ سال پیش بهتر شده است.

رئیس فراکسیون  حمایت از معلولان مجلس با بیان انتقادی از سیمای جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد:در برنامه‌هایی که در صدا و سیما تهیه و پخش می‌شود باید به همت و و کار معلولان و نشان دادن توانایی‌ها و ابتکارو کارآفرینی معلولان پرداخته  شودو فقط نباید به پخش اخبار برای ناشنوایان اکتفا کرد. 

وی همچنین از مرکز آمار خواست تا آمار صحیحی از سرشماری‌ها با توجه به طیف و نوع معلولیت ارائه کند و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز آمار افراد معلول خود را ارائه کنند تا آمار دقیق‌تری از این گروه داشته باشیم.  

معلولان به خودکفایی می رسند اگر….
در ادامه مدیرعامل موسسه رعد الغدیر با اشاره به اینکه اشتغال از مسائلی است که همه مردم اعم از معلولان  افراد سالم به آن نیازمندند گفت:کسی که شغلی نداشته باشد خود را سربار جامعه می‌داند و هر روز قوه روحی، روانی و جسمی او به تحلیل می‌رود.

مهندس سلطان‌زاده با تأکید بر رایگان بودن خدمات در موسسه رعد الغدیر ادامه داد: این موسسه با هدف آموزش فنی –حرفه‌ای رایگان برای توان‌یابان توانسته خدمات قابل توجهی را به این قشر از جامعه ارائه کرده و در مدت نزدیک به ۹ سال عده‌ای از توان‌یابان را به خودکفایی برساند.

وی با تأکید بر اینکه باید باور به توانمندی‌های توان‌یابان در جامعه القا شود گفت:اگر برای توان‌یابان امکانات مساوی با افراد سالم فراهم شود می‌توانند به خودکفایی برسند و از چرخه حمایت سازمان خارج شوند و خدمات و اموری را با کیفیت بالاتری از دیگران انجام دهند.

نگرش جامعه نسبت به معلول تغییر کرده است
سید محمدموسوی مدیر عامل کانون توانا  معلولیت را هدیه و بسته خداوندی خواند و ادامه داد:معلولیت هدیه‌ای است که از طرف خداوند به افراد خاص اهدا شده و باید از این لطف خوشحال باشیم.

مدیرعامل و موسس کانون توانا با اشاره به اینکه در کشور بین ۱۰ تا ۱۳ درصد معلول زندگی می‌کنند گفت:مهم‌ترین مشکل معلولان داشتن کار و شغل است و اگر معلولی کار پیدا کند دیگر معلول نیست.

وی که سال گذشته به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شد ادامه داد:برای ایجاد اشتغال معلولان باید بسترسازی کرد و فرصت‌های برابر برای معلولان بوجود آورد و اگر این اتفاق بیفتد برای معلولان توانبخشی روحی و روانی کرده‌ایم.

بازنشستگی زودتر از موعد مقرر، بازنگری در قانون کار وزارت کار و امور اجتماعی، رعایت قانون ۳ درصد استخدام معلولان در سازمان‌ها و ادارات دولتی، حق بیمه کارفرما و اجرای قانون جامع معلولان از درخواست‌هایی بود که مدیرعامل به نمایندگی معلولان مطرح و از رئیس فراکسیون مجلس و مسئولان سازمان خواستار رسیدگی شد.

در دومین همایش کشوری تجلیل از توان یابان و حامیان اشتغال که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد،

رئیس فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی، سرپرست امور توانبخشی معلولان جسمی – حرکتی و ذهنی و رئیس ستاد توانبخشی مبتنی بر جامعهCBR، مدیر عامل موسسه نیکوکاری رعد الغدیر و کانون معلولان توانا و جمعی از معلولان نمونه وکارفرمایان و حامیان طرح اشتغال معلولان حضور داشتند.

میهمانان خوب، میزبانان خوب‌تر 
در بخش پایانی همایش از کارگران و کارفرمایان نمونه کشوری تجلیل و قدردانی شد. مراسم اهدای جوایز با حضور دکتر آلیا، رضا غلامی سرپرست امور توانبخشی معلولان جسمی حرکتی و ذهنی سازمان، دکتر رامین رضایی رئیس ستاد(CBR) مهندس ایرج حسابی فرزند پروفسور حسابی،پوران درخشنده کارگردان سینما و مدیران عامل موسسه رعدالغدیر و کانون توانا برگزار شد.

منتخبان چه کسانی بودند؟
رحمان رنجبر، مهندس مجتبی گودرزی، عصمت سرحدی‌زاده و نبات افشاری‌پور، کارگران برگزیده این همایش بودند.

کارفرمایان برگزیده همایش شجاع حیدری از شرکت تعاونی وفای سپهر بم، شهلا مرادی از پوشاک مهر جامگان، مرضیه صوفی‌زاده از استان خراسان‌شمالی، مصطفی فرساد از استان لرستان و ابوطالب انصاری از کهگیلویه‌وبویراحمد بودند.

حاشیه‌های همایش 
 از حاشیه‌های برگزاری دومین جشنواره کشوری تجلیل از توان‌یابان و حامیان اشتغال تلاوت آیاتی از قران‌کریم توسط مهدی ظاهری بود.

او از توان‌یابان جسمی –حرکتی و  طراح و گرافیست و فارغ‌التحصیل کامپیوتر موسسسه رعد بود و با تلاوت خود سالن را سکوتی عمیق و معنوی فرا گرفت. 

دکلمه زیبایی از زینب یکتایی از توان‌یابان جسمی حرکتی کانون معلولان توانا از بخش‌هایی بود که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.یکتایی که کارشناسی مدیریت دارد، به تازگی در قوه‌قضاییه مشغول بکار شده است.

از بخش‌هایی که در چند سال گذشته پای ثابت همایش‌ها و جشنواره‌ها شده، پخش نماهنگ‌ها است.

در این همایش هم پخش کلیپ‌هایی از فعالیت‌های موسسه رعد الغدیر و کانون معلولان توانا از بخش‌های این همایش بود و شرکت‌کنندگان در جریان فعالیت‌های هنری و فرهنگی این مراکز  قرار گرفتند.از حواشی دیگر همایش می‌توان به اجرای زنده موسیقی سنتی توسط هنرمندان معلول اشاره کرد.

حسن فقیهی و شیرین نیاکان زوج هنرمندی هستند که در برخی از مراسم و همایش ها به اجرای برنامه می پردازند.

حسن فقیهی با صدای خوش و شیرین نیاکان با دف قطعاتی از موسیقی سنتی را اجرا کردند که  با استقبال شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

منبع: مهرنو

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نظرات شما
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی دیدگاه ها
دیگر مطالب
تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸ - 2

تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸

در مراسمی گرم و صمیمی به مناسبت روز جهانی عصای سفید، از تلاش‌ها و دستاوردهای دو تن از نابینایان فعال جامعه تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی رعد الغدیر، این مراسم با حضور افراد نابینا تحت آموزش این مرکز، علی سلطان‌زاده، رئیس هیئت مدیره رعد الغدیر، و مسئولان شهری برگزار گردید. در این رویداد از فعالان و هنرمندان نابینا به پاس تلاش‌هایشان قدردانی شد.

مطالعه خبر
خاطره ای فراموش‌نشدنی - ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

خاطره ای فراموش‌نشدنی: ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

به گزارش مدیر روابط عمومی رعد الغدیر، در یک روز پاییزی زیبا در پانزدهم مهر ماه، جمعی از افراد ناشنوا به میزبانی اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ و با همکاری موسسه رعد الغدیر، از موزه حیات وحش هفت‌چنار بازدید کردند. این اردوی یک‌روزه فرصتی فراهم کرد تا این عزیزان از نزدیک با دنیای شگفت‌انگیز حیوانات آشنا شده و لحظات خوشی را در دل طبیعت تجربه کنند.

مطالعه خبر
کمپین سهام مهربانی 15

سلام!
در این روزهای سرشار از عشق و همدلی، موسسه رعد الغدیر شما را به مشارکت در کمپین سهام مهربانی دعوت می‌کند. این کمپین با هدف تأمین کمک‌هزینه‌های درمانی و توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.
هر قدمی که شما برمی‌داریم، پنجره‌ای از امید را به روی این عزیزان باز می‌کند و زندگی‌شان را رنگ تازه‌ای می‌بخشد.