[vc_row][vc_column][vc_column_text]
در ابتدا مختصری در ارتباط با سابقه فعالیت موسسه نیکوکاری رعد الغدیر بفرمایید.
◄ موسسه نیکوکاری رعد الغدیر یک سازمان مردم نهاد است که از سال ۱۳۸۰ شروع به کار کرده و هم اکنون تقریبا ۱۶ سال از فعالیت آن می گذرد. گروهی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف با هدف کمک به آموزش و اشتغال معلولین، اقدام به تاسیس این موسسه کردند. این کار در یک زیرزمین کوچک شروع شده و به لطف خدا و کمکهای مردمی درسال ۱۳۸۳ در یافت آباد تهران یک قطعه زمین توسط شهرداری اهدا شد و ساختمان موسسه در سه طبقه ساخته شد. موسسه در حال حاضر۱۵۰۰ متر زیربنا دارد. هم اکنون چهار مرکز در تهران فعالیت دارند و ۲۷مرکز مشابه نیز در سراسر کشور ایجاد شده است.
این موسسه با کمکهای مردمی از یک زیرزمین کوچک توسعه پیدا کرد و هم اکنون در خود شهر تهران به بیش از ۲۵۰۰ نفر از کسانی که دارای معلولیت جسمی-حرکتی هستند و از نظر ذهنی مشکلی ندارند، مدرک فنی وحرفه ای اعطاء شده است. در این موسسه، در ۲۹ رشته، آموزشهای رایگان ارائه شده و۷۰۰ نفر از این افراد هم اکنون مشغول به کار هستند وحدود ۱۵۰ نفر نیز به صورت مستقیم از طرف موسسه بیمه شده اند. مابقی نیز از طریق موسسات کاریابی و همچنین خوداشتغالی، معرفی به کار و امثالهم توانسته اند فعالیت خود را در بازار کار آغاز کنند.
موسسه نیکوکاری رعد الغدیر زیر نظر هیئت مدیره اداره می شود و هیئت امنای آن به شکل موسسات خیریه (کمکهای مردمی) است و ۱۰ درصد ازهزینه های موسسه نیز در قالب یارانه های دولتی تامین می شود.
آقای آتشک مکانیزم شناسایی و جذب افرادی که دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند درموسسه شما به چه شکل است؟
◄ موسسه نیکوکاری رعد الغدیر با سایرخیریه ها متفاوت است. چرا که این موسسه نیازمندان کار رابرای توانمند کردن شناسایی می کند. کسانی که دارای معلولیت و فاقد مهارت هستند، به صورت رایگان تحت آموزش قرار می گیرند تا مهارتهای کامپیوتری،صنایع دستی و خیاطی را فرابگیرند.
در این مرکز، خدمات توانبخشی رایگان و خدمات دندانپزشکی رایگان نیز ارائه میشود. در واقع در این مرکز بسته خدماتی ویژه ای ارائه می شود تا افراد به سطح معینی از توانایی برای اشتغال دست یابد.
شانزده سال فعالیت میتواند زمان مناسبی برای ارزیابی خروجی فعالیت ها باشد. آیا مکانیزمی برای اطلاع از وضعیت افراد آموزش دیده وجود دارد؟ آیا این افراد وارد بازار کار شده اند؟ به نظرشما تفاوت معناداری در کیفیت زندگی این افراد حاصل شده است؟
◄ با رکود اقتصادی موجود، برای افراد سالم هم کار به سختی پیدا می شود، چه رسد به مهارت آموزان یک موسسه خیریه اما این موسسه به عنوان کارآفرین اجتماعی کشور در حوزه معلولین، در حال حاضر برای ۱۵۰ نفر در حوزه اپراتوری در کالسنتر یا مرکز پیام اشتغال ایجاد کرده است. افراد معلول پس از گذراندن دوره های آموزشی از جمله فن بیان، جذب کار می شوند و ضمن پرداخت حق بیمه برای آنها، حقوق دریافت می کنند. ما با شرکت هایی از قبیل شاتل در این زمینه همکاری داریم.
پس به عبارتی می توان گفت موسسه نیکوکاری رعدالغدیر هم به معلولان مهارت فرا می آموزد و هم در فراهم کردن شرایط و امکانات اشتغال این افراد هم گام برمی دارد؟
◄ بله. این موسسه سه فعالیت عمده تحت عنوان آموزش، توانبخشی و اشتغال را دنبال می کند. همه این فعالیتها در خود موسسه یعنی در مجموعه مرکزی که در یافت آباد واقع است، صورت می پذیرد.
طبقه همکف صرفا به آموزش رایگان اختصاص دارد.در طبقات بعدی پنج واحد کاری داریم که ۱۱۰نفر در آنها مشغول به کار هستند. واحد خیاطی داریم که لباس کار شرکتهایی همچون ایران خودرو توسط این افراد معلول تولید می شود و یا درواحد صنایع دستی از محصولات معلولان عکاسی حرفه ای صورت می گیرد و در دیجی کالا به فروش گذاشته می شود و فعالیت های دیگری که با بازدید حضوری از این موسسه یا جستجوی آن در موتورجستجوی گوگل می توان با آنها آشنا شد.
در حال حاضر عمد ه ترین چالشها و دردسرهایی که شما در این راه با آن مواجه هستید، کدام است؟ آیا بوروکراسی پرگیر و پیچ دولتی برای شما دردسرسازتر است یا رکودی که در سطح اقتصاد با آن مواجه هستیم؟ چه چیزی بیشترین مانع را بر سر راه روا نتر شدن وگسترش فعالیت این موسسه ایجاد کرده است؟
◄ما شعاری در موسسه داریم و آن این است که همیشه راهی وجود دارد. ما نیروی خود راصرفِ گشتن به دنبال مشکلات و تمرکز روی این موضوعات نمی کنیم. به اعتقاد ما، کارآفرینی اجتماعی، مصداق حرکت خلاف جریان آب است.تلاش ما بر این است که نکات منفی را کنار بگذاریم اگرچه مشکلات هم زیاد است.
به زعم بنده یکی از این مشکلات، به فرهنگ کاردر کشور ما بازمی گردد. درست است که کل جمعیت کشور در سن کار نیستند، اما من عقیده دارم درمملکت ما برای تمام ۸۰ میلیون نفر کار وجود دارد.
یک موضوع، موضوع فرهنگ کار رایج است که در آن «از زیر کار در رفتن »، معادل زرنگی است. ما هنوز به این سخن «جبران خلیل جبران » اعتقاد پیدا نکرد ه ایم که می گوید: «اگر کار نداری، باید برسر دروازه شهر بنشینی و از دست رنج آ نهایی که با افتخار کار می کنند، نوش جان کنی ». به عبارتی کاریک ارزش است ما با مانع فرهنگی در زمینه کار روبروهستیم. در کشور ما زمان مفید کار تنها ۳۰ دقیقه است، در حالی که در کشور ژاپن تا ۷ ساعت هم کارمفید وجود دارد. همین دو رقم، تفاوت بین کشور ما و ژاپن را نمایان می سازد.
نکته دوم موضوع مدیریت است. مدیریت درکشور ما به شکل نشسته و خسته است. مدیریت جهادیِ فعال نیست. در صورتی که با همین مدیریت جهادی، جوانان ایران در دوره هشت سال دفاع مقدس از طریق اعمال خلاقیت و با کمترین امکانات، در مقابل دنیا ایستادند و به پیروزی رسیدند؛ در حال حاضر هم با شرایط حاکم در حوزه اقتصادی، مدیریت علمی و جهادی نیاز است تا بسیاری از معضلات بیکاری مرتفع گردد.
پس به اعتقاد شما، بخشی از معضلات مربوط به بیکاری ریشه فرهنگی دارد؛ یعنی ریشه در نوع نگرش به کار، و بخش دیگری نیز به سیاستهای کلان و مدیریتی برمی گردد؟
◄ بله، به عنوان مثال، قانون کار، یکی ازبزر گترین معضلات ماست. مبنای حقوق در قانون کار، ساعت کار تعریف شده است. ملاک ارزیابی حضور هشت ساعت در محل کار است و ارزیابی دقیق تری صورت نمی گیرد. متاسفانه قانون کارمشکلات عدید ه ای برای کارفرمایان ایجاد می کند، به همین علت اثربخشی و کارایی لازم در بسیاری از کسب وکارهای ما وجود ندارد. کار باید دستاورد،رنج و حرکت کارگر تعریف شود. اما قانون کار اصلااهمیتی به این موضوع نمی دهد؛ به عنوان مثال یک کارگر در خط تولید ۵۰ تولید داشته باشد یا ۱۰فرقی نمی کند. باید با حقوق مشخص و پرداخت حق بیمه و احتساب سنوات استخدام شود. از طرفی انواع مختلف تعطیلات را در کشور شاهد هستیم، علاوه بر دو ماه تعطیلات رسمی، تعطیلات مربوط به آلودگی هوا، فوت مقامات سیاسی و موضوعات مذهبی نیز در طول یک سال وجود دارند. به عبارتی کارفرما باید چهار ماه حقوق کارگر را پرداخت کند، بدون آ نکه کارگر حتی در محل کار حضور داشته باشد. همه این موارد در قیمت تمام شده خدمات و تولید اثرگذار هستند و در نتیجه قدرت رقابت با کشورهای همسایه هم از جمله چین و ترکیه پایین می آید. بنابراین همین موضوعات مرتبط با فرهنگ کار و قانون کار از جمله عمده ترین مسائل پیش روی کسب وکارهاست. متاسفانه هر زمان شکایتی بین کارگر و کارفرما باشد، در بیشتر موارد قضات حق را به کارگر می دهند؛ چون در فرهنگ ما کارفرما به عنوان ظالم و غار تگر و کارگر به عنوان مظلوم شناخته می شود. خیلی ها هم توجه نمی کنند که اگر همین کارفرمای غار تگر نباشد، چه اتفاقات ناخوشایندی روی خواهد داد.
به هر حال در پایان می بایستی عرض کنم که موسسه نیکوکاری رعد الغدیر، پذیرای تمام معلولان جسمی و حرکتی از هر جای کشور است. این موسسه آماده است تا خدمات آموزش رایگان به افرادی که به نوعی دچار معلولیت هستند، ارائه کند.
یکی از بهترین مشاغلی که معلولان عزیز می توانند آن را به وجهی کارا و اثربخش به انجام برسانند، کار اپراتوری تلفنی است که به کارفرمایان و صاحبان مشاغل توصیه می کنم از معلولان در این گونه مشاغل بهره گرفته شود. البته این موضوع در قانون جامع حمایت از معلولین هم آورده شده که این گونه مشاغل می بایست به افراد دارای معلولیت اختصاص داده شود. کارفرمایان لازم است به موسسات مشابه موسسه ما اعتماد کنند و برو نسپاری خدمات تلفنی را به این افراد بسپارند. اگر به سایت اینترنتی موسسه نیزمراجعه کنید مشاهده خواهید کرد که همکاری بسیاری از شرکتها و اعتماد آ نها به موسسه، منجر به ایجاد این ۷۰۰ شغل برای معلولان شده است.
کارایی . شمار ه ۳۴ . شهریور ۱۳۹۶
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]