ارتقا توانمندیهای معلولین از طریق اشتغال و کارآفرینی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بازدید خبرنگار بازارکار از موسسه نیکوکاری رعدالغدیر؛
ارتقا توانمندیهای معلولین از طریق اشتغال و کارآفرینی
اشاره:
در میدان الغدیر یافت آباد که میایستی، اگر دستت را سایبان پیشانی کنی و سمت چپ میدان، ضلع شمالی پارک شهدای یافت آباد را بنگری حتماً تابلوی سردر موسسه نیکوکاری رعد الغدیر را می بینی.
موسسه ای مردم نهاد که با هدف ارتقا توانمندیهای معلولین جسمی و حرکتی از طریق فرآیند آموزشهای فنی و حرفه ای، توانبخشی و اشتغال در سال ۱۳۸۰ به همت چند تن از نیکوکاران خیر تاسیس شد.
ابتدای کار این موسسه از منزلی استیجاری در جاده قدیم کرج آغاز شد و در تلاشی پیگیر در ارتباط با شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری منطقه ۱۸ سرانجام زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در پارک شهدای یافتآباد در اختیار این موسسه نیکوکاری قرار گرفت.
موسسه نیکوکاری رعد الغدیر به عنوان یکی از شعبات مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد پس از انجام مراحل قانونی و دریافت مجوزات لازم سرانجام در مهر ماه سال ۸۶ به ثبت رسید و در حال حاضر فعالیتهای خود را مستقلاً ادامه میدهد.

خدمات آموزشی
وارد موسسه نیکوکاری رعد الغدیر که میشوی صدای چرخهای خیاطی، چکشهای منبتکاری، ارههای معرقکاری و به طور کلی شور و نشاطی که بر آن حکمفرماست، احساس آرامش خاصی را به انسان منتقل میکند. در این موسسه در هر ترم آموزشی ۱۲۰ معلول جسمی حرکتی غیرذهنی بالای ۱۴ سال دختر و پسر در طول هفته در ۲ شیفت صبح و بعدالظهر از خدمات آموزش فنی و حرفهای، توانبخشی و حمایتی و مشاورهای صد در صد رایگان موسسه بهرهمند میشوند.
با توجه به اینکه در مجتمع رعد توانمندسازی فرد معلول نخستین گام محسوب میشود، لذا موسسه نیکوکاری رعد الغدیر به عنوان یک نهاد آموزشی و نیکوکاری خدمات خود را در سه زمینه الف: آموزش فنی و حرفهای منجر به اشتغال، ب: توانبخشی و ج: خدمات جانبی و حمایتی ارایه میکند.

فنی و حرفه ای
آموزش فنی و حرفهای از اهمیت بسیاری در این موسسه برخوردار است. پس از پذیرش کارآموزان در موسسه که در شورای پذیرش انجام میشود، کارآموزان پس از بررسی در کارگاه ارزشیابی و با توجه به پایه تحصیلی، نوع معلولیت، نیاز بازارکار و در نهایت علاقه شخصی، امکان برخورداری از خدمات آموزشی موسسه را مییابند.
کارآموزان آموزشهای موسسه را در ۲ زمینه رایانه (مبانی تا دورههای تکمیلی) و هنری (معرق، محرق، خط و تابلو، نقاشی، خیاطی، گلسازی و…) توسط اساتید و مربیان مطابق با استانداردهای وزارت کار و امور اجتماعی فرا گرفته و جهت اخذ مدرک فنی و حرفهای به این وزارتخانه معرفی میشوند. در موسسه نیکوکاری رعد الغدیر در مجموعه ۴۴ رشته در دو گروه رایانه و هنری آموزش داده میشود. از جمله این رشته ها میتوان به فتوشاپ، اکسز، تایپ، ورود و… در گروه رایانه و رشته های خطاطی، معرق،خیاطی، نقاشی، محرق، منبت، قابسازی، روزنامه نگاری، تذهیب و… در گروه هنری و صنایع دستی، اشاره کرد.

ارایه گواهینامه
موسسه نیکوکاری رعدالغدیر با ارتباطی که با سازمان فنی و حرفهای برقرار کرده و براساس مجوزی که از این سازمان اخذ کرده اقدام به ارایه آموزش های مهارت به توانیابان متقاضی میکند. پس از طی دورههای آموزشی، آزمونهای فنی و حرفهای در محل موسسه برگزار و به پذیرفته شدگان گواهینامه فنی و حرفه ای اعطا میشود.
تعداد افراد حاضر در هر دوره براساس تعداد ثبت نامی ها و نظریات بخش آموزش مشخص میشود. برای تشکیل هر کلاس آموزشی حداقل نیاز به حضور ۷ نفر است و آموزشهای ارایه شده دقیقاً براساس نیاز بازارکار و همچنین وضعیت جسمانی متقاضیان تنظیم شده است. هر ترم آموزشی نیز ۳ ماه به طور میکشد. یعنی در هر سال ۴ ترم آموزشی در این موسسه برگزار میشود.
توانیابان آموزشهای ارایه شده را براساس استانداردهای مشخص فرا میگیرند و پس از پایان دوره وارد کارآموزی و پس از اشتغال میشوند. اشتغال کارآموزان نیز یا در محل موسسه و یا به صورت خوداشتغالی صورت میگیرد.
اشتغال در محل موسسه
بسیاری از توانیابان که در این موسسه آموزشهای فنی و حرفهای را طی کرده اند، در همین جا نیز مشغول به کار نشدهاند. از جمله این افراد کسانی هستند که آموزشهای خیاطی را گذرانده اند. در طبقه دوم موسسه نیکوکاری رعدالغدیر سالن بزرگ خیاطی وجود دارد که افراد حاضر در آن از جمله کسانی هستند که در این موسسه آموزشهای مربوطه به این رشته را فراگرفته و پس از طی دوره کارآموزی، مشغول به کار شده اند. سالن خیاطی موسسه در عین واحد پذیرای حدود ۳۰ نفر است که مشغول دوخت سفارشات گرفته شده هستند.
در بازدیدی که از این سالن داشتیم لباس کار تعدادی از شرکتهای بزرگ و معروف و همچنین بیمارستانهای سطح شهر تهران را دیدیم که توسط کارآموزان موسسه در حال دوخت بود.
خوداشتغالی
بخش زیادی از کارآموزان موسسه نیکوکاری رعد الغدیر، آموزش شغلی و مهارتی را در این موسسه فرا میگیرند و خود اقدام به خوداشتغالی در بیرون از موسسه میکنند. بسیاری از این افراد توانستهاند به خصوص در منزل خود کسب و کاری برگرفته از آموزشهای شغلی فرا گرفته شده در موسسه رعد الغدیر، راهاندازی و حتی تعدادی نیز اشتغال جدید ایجاد کنند.

اشتغال در سازمانها و نهادها
اگرچه یکی از گلایه های معلولین عدم اجرای قانون جذب ۳ درصدی نهادهای دولتی از بین معلولین است، اما موسسه نیکوکاری رعدالغدیر توانسته در این زمینه نیز فعالیتهایی داشته باشد. به گونهای که در فاصله تیر ماه سال ۸۷ تا تیر ماه سال ۸۸ در مجموع ۱۱ نفر از معلولین منطقه یافت آباد از طریق این موسسه در نهادها و سازمانها مختلف جذب شده اند. به گفته فراهانی مسوول روابط عمومی موسسه نیکوکاری رعدالغدیر، عدم مناسب سازی فضای ادارات دولتی و غیردولتی از مهمترین مشکلات معلولین در این گونه ادارات است. برهانی حمل و نقل معلولین را نیز از جمله مشکلات آنان میداند.
بازاریابی
بازاریابی همواره از مشکلات کسب و کارهای مختلف بوده است. این موضوع برای کسب و کارهای معلولین از وسعت بیشتری برخوردار است. اما در موسسه نیکوکاری رعد الغدیر به گفته مسوولان آن مشکلی در این زمینه وجود ندارد. بازارچه ها و نمایشگاههایی که در نقاط مختلف شهر تهران برگزار میشود از جمله مکانهایی است که مسوولان موسسه نیکوکاری رعدالغدیر از آنها برای فروش محصولات ساخته شده توسط توانیابان به خصوص محصولات صنایع دستی این افراد استفاده میکنند. افراد خیر زیادی هستند که شرایط حضور توانیابان این موسسه را به صورت رایگان در نمایشگاه ها و بازارچه های مختلف فراهم میکنند. در منطقه یافتآباد این حضور بیش از جاهای دیگر است. به گفته فراهانی، بسیاری از افراد و سازمانها نیز به صورت مستقیم با توانیابان کار میکنند و محصولات آنها را خریداری میکنند.
نحوه تامین هزینه
فراهانی مسوول روابط عمومی موسسه میگوید، بیش از ۹۰ درصد هزینههای موسسه از طریق افراد خیر و نیکوکار تامین میشود و حدود یک درصد مابقی نیز توسط سازمان بهزیستی تامین میشود. به گفته فراهانی بودجه ای که سازمان بهزیستی به صورت ماهیانه به موسسه پرداخت میکند حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که با توجه به هزینه های جاری موسسه مانند ایاب و ذهاب، ناهار، مواد اولیه کارآموزان و… رقم بسیار اندکی است و این افراد خیر و نیکوکار هستند که موسسه را در تامین این هزینه ها یاری میکنند.
خدمات پزشکی و دندانپزشکی
یکی دیگر از خدمات بسیار قابل توجه موسسه نیکوکاری رعدالغدیر به توانخواهان، ارایه رایگان خدمات پزشکی و دندانپزشکی به آنان است. ساختمانی که یکی از خیرین در خیابان جیحون به این موسسه اهداء کرده است در حال حاضر مشغول ارایه این خدمات به معلولین نیازمند است. پزشکان و دندانپزشکان شاغل در این ساختمان نیز به صورت خیریه خدمات خود را ارایه میدهند و با اطلاع رسانی که موسسه در این زمینه انجام داده است هر روزه معلولین بسیاری از خدمات آنان استفاده میکنند.
توانبخشی
واحد توانبخشی موسسه از اواسط مرداد ماه سال ۸۵ با حمایت مالی خیرین آغاز به کار کرده است. عمده فعالیتهای توانبخشی قابل ارایه موسسه با توجه به شرایط و سن گروه مخاطب در زمینه کاردرمانی و بعضاً فیزیوتراپی است. واحد توانبخشی موسسه در حال حاضر ۶ روز در هفته مشغول پذیرش مراجعان است و طی یک دوره درمانی ۲۰ جلسهای توانیابان تحت پوشش قرار میگیرند.
سخن پایانی
بیکاری امروزه یکی از بحرانهای اساسی کشور محسوب میشود. این بحران برای قشر معلول با توجه به ویژگیهای خاص این قشر از عمق بیشتری برخوردار است. اینجاست که سازمانهای مردم نهاد میتوانند در حل این بحران و یا حداقل کاهش عمق آن در قشر معلول، بیشترین نقش را ایفا کنند. اگرچه توسعه امر پزشکی کاهش معلولیتها را به همراه داشته است، اما افزایش سوانح طبیعی و غیرطبیعی علاوه بر جبران این مساله، حتی افزایش غیرطبیعی معلولیت در جوامع را نیز به همراه داشته است.
اگرچه موسساتی مانند رعدالغدیر توانسته اند کارنامه موفقی در این زمینه ارایه دهند اما به واقع تعداد موسساتی از این جمله، با توجه به تعداد زیاد معلولین جویای کار کشور بسیار کم است. بسیاری از کارشناسان معتقدند در شهری مانند تهران حداقل به ۳۰ موسسه مانند رعدالغدیر نیاز است تا شاهد کاهش نرخ بیکاری معلولین باشیم.
معلولین را میتوان با ارایه آموزشهای شغلی و مهارتی از یک تهدید به یک فرصت بسیار مناسب تبدیل کرد کاری که موسسه نیکوکاری رعدالغدیر به سهم خود در راستای آن حرکت میکند.

منبع : روزنامه بازارکار

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نظرات شما
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی دیدگاه ها
دیگر مطالب
تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸ - 2

تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸

در مراسمی گرم و صمیمی به مناسبت روز جهانی عصای سفید، از تلاش‌ها و دستاوردهای دو تن از نابینایان فعال جامعه تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی رعد الغدیر، این مراسم با حضور افراد نابینا تحت آموزش این مرکز، علی سلطان‌زاده، رئیس هیئت مدیره رعد الغدیر، و مسئولان شهری برگزار گردید. در این رویداد از فعالان و هنرمندان نابینا به پاس تلاش‌هایشان قدردانی شد.

مطالعه خبر
خاطره ای فراموش‌نشدنی - ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

خاطره ای فراموش‌نشدنی: ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

به گزارش مدیر روابط عمومی رعد الغدیر، در یک روز پاییزی زیبا در پانزدهم مهر ماه، جمعی از افراد ناشنوا به میزبانی اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ و با همکاری موسسه رعد الغدیر، از موزه حیات وحش هفت‌چنار بازدید کردند. این اردوی یک‌روزه فرصتی فراهم کرد تا این عزیزان از نزدیک با دنیای شگفت‌انگیز حیوانات آشنا شده و لحظات خوشی را در دل طبیعت تجربه کنند.

مطالعه خبر
کمپین سهام مهربانی 15

سلام!
در این روزهای سرشار از عشق و همدلی، موسسه رعد الغدیر شما را به مشارکت در کمپین سهام مهربانی دعوت می‌کند. این کمپین با هدف تأمین کمک‌هزینه‌های درمانی و توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.
هر قدمی که شما برمی‌داریم، پنجره‌ای از امید را به روی این عزیزان باز می‌کند و زندگی‌شان را رنگ تازه‌ای می‌بخشد.