شناسایی ۱۰هزار مادر ایرانی با فرزند بی‌شناسنامه

«همشهریان بی‌شناسنامه» یعنی کسانی که از مادران ایرانی و پدران غیرایرانی متولد شده‌اند این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ابهام بزرگ در رابطه با این موضوع آمار و تعداد دقیق این افراد بوده است. تا‌کنون اظهارنظر‌ها در رابطه با آمار این کودکان از۲۰۰هزار تا یک میلیون نفر متفاوت بوده است. برای ابهام‌زدایی از این آمار، چند روزی است که وزارت رفاه سرشماری این افراد را با کمک سامانه پیامکی آغاز کرده است. پروژه ملی «سرشماری زنان ایرانی دارای همسران غیرایرانی» بر عهده مؤسسه خیریه رعد الغدیر گذاشته شده که مجهز به مرکز پیام است.در این مؤسسه اپراتورها معلولان جسمی حرکتی هستند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و پیش از این طرح‌های ملی دیگری شناسایی بیماران خاص را بر عهده داشته‌اند.

علیرضا آتشک، مدیر این مؤسسه درباره سرشماری همشهریان بی‌شناسنامه می‌گوید: «این طرح به‌صورت پایلوت از شهر قم آغاز شده و مادرانی که بچه‌های بی‌شناسنامه دارند باید کد ملی‌شان را به سامانه ۲۰۰۰۱۹۵پیامک کنند. پس از ارسال پیامک، ما برای آنها پیامک تأیید ارسال می‌کنیم. البته اگر پیامک‌های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشند پیامک را دریافت نخواهند کرد. اما همکاران ما ظرف مدت حداکثر ۱۰روز حتما با آنها تماس خواهند گرفت.»

پیامک از عراق

آتشک درباره نحوه اطلاع‌رسانی در مورد این طرح می‌گوید: «پایلوت شهر قم است و از طریق رسانه‌ها به‌صورت جامع از طریق صدا و سیمای استانی اطلاع‌رسانی شده است. اطلاع‌رسانی به‌گونه‌ای بوده که ما فقط در ۲روز ابتدایی اجرای طرح در این شهر بیش از ۴هزار پیامک دریافت کرده‌ایم. با اینکه این طرح تنها در شهر قم در حال اجراست اما در همان ۲روز اول ۵هزار و ۵۰۰مادر در مجموع و از کل کشور برای ما پیامک ارسال کرده‌اند. در شهر‌های دیگر اطلاعات از طریق فضای مجازی به‌دست مادران ایرانی رسیده اما روال کار اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های خبری استانی و رسانه‌های رسمی است که در زمان مناسب این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. این موضوع البته دامنه زیادی دارد. حتی برخی از زنان ایرانی از عراق برای تعیین تکلیف هویت فرزندان‌شان پیامک فرستاده‌اند.»

طبق آماری که مدیر این طرح در اختیار همشهری قرار داده تا پایان هفته اول اجرای این طرح ۱۰هزار مادر ایرانی که با اتباع بیگانه ازدواج کرده و فرزند بی‌شناسنامه دارند اطلاعات خود را به این سامانه ارسال کرده‌اند که به‌زودی با همه آنها تماس گرفته خواهد شد. تاکنون اپراتورها با ۱۰۰۰مادر در شهر قم تماس گرفته‌اند. اطلاعاتی ازجمله جنسیت فرزندان، سن، گواهی تولد، تحصیل، طلاق و ملیت همسر از این مادران ایرانی پرسیده شده است. نکته قابل تامل در این سرشماری پیش‌بینی‌ها از تعداد فرزندان بوده است. درحالی‌که پیش از آغاز اجرای طرح بین ۳تا ۴فرزند در هر خانواده پیش‌بینی می‌شد اما تماس‌های تلفنی نشان داد که خیلی از خانواده‌ها حتی ۸فرزند دارند. به گفته اپراتورهای این مرکز مهم‌ترین سؤال‌های این مادران بعد از چگونگی دریافت اوراق هویتی برای فرزندان‌شان، مربوط به ادامه تحصیل و دریافت یارانه می‌شود. پیش از این احمد میدری، معاون وزیر رفاه اجتماعی به همشهری گفته بود این سرشماری ۳ماهه تمام می‌شود. حالا ۱۰۰ اپراتور در مرکز خیریه رعد روزانه هزاران پیامک را پاسخ می‌دهند تا این وعده محقق شود. مشخص‌شدن تعداد این افراد گام اول و مهم در حل مشکلات آنهاست.

نظرات شما
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی دیدگاه ها
دیگر مطالب
تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸ - 2

تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸

در مراسمی گرم و صمیمی به مناسبت روز جهانی عصای سفید، از تلاش‌ها و دستاوردهای دو تن از نابینایان فعال جامعه تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی رعد الغدیر، این مراسم با حضور افراد نابینا تحت آموزش این مرکز، علی سلطان‌زاده، رئیس هیئت مدیره رعد الغدیر، و مسئولان شهری برگزار گردید. در این رویداد از فعالان و هنرمندان نابینا به پاس تلاش‌هایشان قدردانی شد.

مطالعه خبر
خاطره ای فراموش‌نشدنی - ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

خاطره ای فراموش‌نشدنی: ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

به گزارش مدیر روابط عمومی رعد الغدیر، در یک روز پاییزی زیبا در پانزدهم مهر ماه، جمعی از افراد ناشنوا به میزبانی اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ و با همکاری موسسه رعد الغدیر، از موزه حیات وحش هفت‌چنار بازدید کردند. این اردوی یک‌روزه فرصتی فراهم کرد تا این عزیزان از نزدیک با دنیای شگفت‌انگیز حیوانات آشنا شده و لحظات خوشی را در دل طبیعت تجربه کنند.

مطالعه خبر
کمپین سهام مهربانی 15

سلام!
در این روزهای سرشار از عشق و همدلی، موسسه رعد الغدیر شما را به مشارکت در کمپین سهام مهربانی دعوت می‌کند. این کمپین با هدف تأمین کمک‌هزینه‌های درمانی و توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.
هر قدمی که شما برمی‌داریم، پنجره‌ای از امید را به روی این عزیزان باز می‌کند و زندگی‌شان را رنگ تازه‌ای می‌بخشد.