مهدیس رئوف و مسیری که از دانش‌آموزی به استارتاپ‌های اجتماعی پر انگیزه رسید

مهدیس رئوف دختر ۱۷ ساله ای است که با وجود بیماری  Cp، معلولیت را محرومیت نمی داند و برای دستیابی به آرزوهای بزرگ خود، گام در  رویدادهای  استارتاپی گذاشته و در صدد است با ساخت اپلیکیشن های مختلف به افراد دارای معلولیت کمک کند. روابط عمومی موسسه نیکوکاری رعد الغدیر  برای آشنایی بیشتر با فعالیت های مهدیس با او به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

خودتان را معرفی کنید.

من مهدیس رئوف متولد ۱۳۸۵ هستم و در حال حاضر در مقطع یازدهم رشته ریاضی در مدرسه نمونه دولتی درس می خوانم تا بتوانم در آینده نزدیک در رشته هوافضا وارد دانشگاه شوم.

در خصوص ایده ساخت اپلیکیشن برای کمک با افراد دارای معلولیت توضیح دهید؟

تابستان امسال با هنرجویان موسسه رعد الغدیر به سینما رفته بودم. آنچه که در سینما توجه ام را جلب کرد، عدم مناسب سازی سینماها برای افراد ناشنوا بود. بنابراین تصور کردم می توان با ساخت یک اپلیکیشن و یا به کمک هوش مصنوعی، به افراد ناشنوا، کمک کرد تا چالش آنها رفع شود.

در مورد سومین رویداد استارتاپی اجتماعی رویش توضیح دهید؟

این رویداد به همت آکادمی خیر ایران و با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش مفاهیم مربوط به ‌ارزش‌آفرینی اجتماعی، سعی بر شناخت و رفع مشکلات و چالش‌های اجتماعی داشت که محور اصلی این رویداد ۵۴ ساعته تمرکز بر بهبود مسائل افراد دارای معلولیت و بیماری‌های خاص بود.

چطور با سومین رویداد استارتاپی اجتماعی رویش آشنا شدید؟

با راهنمایی موسسه نیکوکاری رعد الغدیر در این رویداد ثبت نام کردم. وقتی ایده خود را به این رویداد معرفی کردم، متوجه شدم گروه دیگری نیز به دنبال طراحی اپلیکیشن برای افراد نابینا هستند. آنها توصیه کردند که قرار گیری این دو ایده کنار هم می تواند به جامعه معلول کمک بیشتر کند. بنابراین با آنها هم گروه شدم.

چه فعالیت هایی در سومین رویداد استارتاپی اجتماعی رویش انجام دادید؟

به مدت سه روز جامعه توانیابان را زیر نظر گرفتیم و چالش های گروه های ناشنوایان و نابینایان را بررسی کردیم. با توجه به محدودیت زمان، تصمیم گرفتیم هدف خود را روی نابینایان متمرکز کنیم. با توجه به اینکه موسسه رعد الغدیر محلی برای حضور انواع افراد دارای معلولیت است، به آنجا رفتم و با یکی از کارکنان این موسسه که نابینا است به گفت و گو نشستم. صحبت های او به رشد ایده ما بسیار کمک کرد. در نهایت به تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدیم که یک اپلیکیشین جامع به اسم (آی تک)، با کمک هوش مصنوعی طراحی شود که به افراد نابینا در زندگی شخصیشان کمک کند.

چنین اپلیکیشنی در دنیا وجود دارد؟

با ورود به این همایش متوجه شدم که چنین اپلیکیشینی در برخی از کشورها وجود دارد؛ اما نسخه آن در ایران فیلتر شده و یا نسخه زبان فارسی ندارد. این اپلیکیشن (چشمان من باش Be my eyes) پیام را دریافت و یا عکس را اسکن کرده به صورت صوت خروجی می دهد. قطعا اپلیکیشن ما با طراحی بهتر می تواند رغیبی برای آنها باشد.

در خصوص ویژگی آی تک توضیح دهید؟

قصد داریم برای این اپلیکیشن گجتی طراحی کنیم که همراه فرد نابینا باشد و با اتصال به مسیریاب ها، به فرد نابینا در مسیریابی کمک کند و همچنین هنگام ورود به محیط جدید، آن را برای فرد نابینا توصیف کرده و یا هنگام خرید مشخصات محصول را عنوان نماید.

ایده تیم شما در سومین رویداد استارتاپی اجتماعی رویش چه رتبه ای دریافت کرد؟

این ایده رتبه سوم را در سومین رویداد استارتاپی اجتماعی رویش دریافت کرد.

ایده آی تک در چه مرحله ای قرار دارد؟

در حال حاضر این ایده منتظر سرمایه گذار است و همچنین نیازمند فردی هستیم که تخصص کامل در هوش مصنوعی داشته باشد.

به نظر شما معلولیت محدودیت هست یا نه؟

انسان اشرف مخلوقات خداست و فرقی نمی کند که این انسان بی نقص باشد و یا دچار  مشکل جسمی و حرکتی؛ همه باید کنار هم زندگی کنیم و نگاه جامعه را نسبت به این افراد تغییر دهیم. من هیچ وقت خودم را محروم و محدود نمی کنم و اعتقاد دارم معلولیت محرومیت نیست؛ اما در بیشتر مواقع به این افراد بها داده نمی شود و آنها را نادیده می گیرند. به طور مثال بسیاری از این افراد دانش و استعداد بسیاری دارند؛ اما به دلیل مشکلات جسمانی از کار محروم شده‌اند.

چطور با موسسه نیکوکاری رعد الغدیر آشنا شدید؟

در منطقه یافت آباد زندگی می کنیم، به همین دلیل این موسسه را از قبل می شناختم. حدود دو سال است که از بخش توانبخشی این موسسه استفاده می کنم.

بخش کاردرمانی موسسه را چطور دیدید؟

برخورد خوب و حرفه ای کاردرمانگر باعث ترقیب من برای ادامه کاردرمانی شد. خوشبختانه کار حرفه ای آنها باعث شد روند درمان من با موفقیت سپری شود.

 برای آینده چه برنامه ای دارید؟

با وجود سختی های رشته ریاضی، دوست دارم به این حد از دانش دست پیدا کنم که اپلیکیشنی برای رفاه حال افراد معلول طراحی کنم. همچنین تمام تلاشم را می کنم در رشته هوافضا، سازه‌های پهبادی در دانشگاه قبول شوم.

نظرات شما
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده تمامی دیدگاه ها
دیگر مطالب
تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸ - 2

تجلیل از نابینایان در روز عصای سفید توسط رعد الغدیر و شهرداری منطقه ۱۸

در مراسمی گرم و صمیمی به مناسبت روز جهانی عصای سفید، از تلاش‌ها و دستاوردهای دو تن از نابینایان فعال جامعه تقدیر شد.
به گزارش روابط عمومی رعد الغدیر، این مراسم با حضور افراد نابینا تحت آموزش این مرکز، علی سلطان‌زاده، رئیس هیئت مدیره رعد الغدیر، و مسئولان شهری برگزار گردید. در این رویداد از فعالان و هنرمندان نابینا به پاس تلاش‌هایشان قدردانی شد.

مطالعه خبر
خاطره ای فراموش‌نشدنی - ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

خاطره ای فراموش‌نشدنی: ناشنوایان میهمان موزه حیات وحش هفت‌چنار

به گزارش مدیر روابط عمومی رعد الغدیر، در یک روز پاییزی زیبا در پانزدهم مهر ماه، جمعی از افراد ناشنوا به میزبانی اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۸ و با همکاری موسسه رعد الغدیر، از موزه حیات وحش هفت‌چنار بازدید کردند. این اردوی یک‌روزه فرصتی فراهم کرد تا این عزیزان از نزدیک با دنیای شگفت‌انگیز حیوانات آشنا شده و لحظات خوشی را در دل طبیعت تجربه کنند.

مطالعه خبر
کمپین سهام مهربانی 15

سلام!
در این روزهای سرشار از عشق و همدلی، موسسه رعد الغدیر شما را به مشارکت در کمپین سهام مهربانی دعوت می‌کند. این کمپین با هدف تأمین کمک‌هزینه‌های درمانی و توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.
هر قدمی که شما برمی‌داریم، پنجره‌ای از امید را به روی این عزیزان باز می‌کند و زندگی‌شان را رنگ تازه‌ای می‌بخشد.